baby-sover-ikke

Baby søvn: Sådan sover din baby

Af momkind admin

baby-sover-ikke

- Skrevet af Jeanette Wegge-Larsen, mor til to og indehaver af Sovecoach.dk.

Når du står med din lille guldklup i armene for første gang er det måske ikke søvn, du tænker mest over til at begynde med. Der er masser af ting at forholde sig til, og du skal stille og roligt til at lære dit barn at kende. 

Men der kan være nogle ting, som er praktisk at have noget viden om, allerede tidligt. Og et af de første søvnrelaterede spørgsmål som melder sig hos de fleste forældre er: “Sover mit barn nok/for meget/for lidt?”.

 

Hvor meget skal baby sove?

Som udgangspunkt kommer baby til verden med en 24 timers rytme. I livmoderen hvor barnet har tilbragt de første 9 måneder af sit liv, har der ikke været de helt store forskelle på nat og dag, og barnet bevæger sig kontinuerligt ind og ud mellem søvn og vågne perioder.

Efter fødslen begynder der så at være forskel på nat og dag - det er lyst, og der foregår en masse spændende ting om dagen, og om natten er der mørkt og ingen aktiviteter. For os forældre er søvn også vigtigt, så det er naturligt for os at begynde at hjælpe barnet til at forstå og indstille sig på, at der er forskel på nat og dag.

All rights reserved - sovecoach.dk*Dette repræsenterer ikke uafbrudte søvnperioder.
**Nyfødte sover til at begynde med mellem 16-18 timer i døgnet og disse timer er som regel fordelt ligeligt hen over et døgn med 6-7 lette søvnperioder.
(Videregivet med tilladelse fra sovecoach.dk)

 

Sover min baby nok?

Det enkelte barns søvnbehov kan variere, så brug skemaet som guide. Hvis du fortsat er i tvivl om, hvorvidt dit barn sover nok, så tænk over følgende to ting:

  1. Hvis barnet er glad og oplagt i sine vågne timer, hvis det udvikler sig som det skal og generelt trives, sover det nok som det skal.
  2. Hvis barnet derimod har svært ved at vågne eller vågner og er uoplagt, pylret og irritabel, kan det være et signal om, at barnet måske ikke får søvn nok.

 

Bemærk, at børn som hovedregel har brug for at sove mellem 10-12 timers nattesøvn indtil et godt stykke op i skolealderen.

  

Vil baby vil ikke sove? Det skyldes ændringer i søvnen

Det tidspunkt, hvor man hyppigst begynder at se en ændring af søvnen/sovevanerne er allerede omkring 3-4 måneders alderen.

Dette sker fordi børnene på dette tidspunkt bliver mere bevidste og dermed begynder at være mere opmærksomme dels på de vaner og rutiner vi har skabt omkring søvnen, og dels begynder barnet måske at have svært ved at give slip på dagen, oplevelserne og samværet med mor og far. De opmærksomme børn kan derfor begynde at stille spørgsmål ved, om det virkelig kan være rigtigt, at de skal sove, når det er meget sjovere at være vågne.

 

Hvor meget skal baby spise om natten?

I den første tid, synes jeg, det vigtigste er at fokusere på at lære barnet og barnets signaler at kende. Giv dig selv god tid til at mærke efter, hvad dit barn fortæller dig og hvordan han/hun giver udtryk for sult, træthed, en våd ble, behov for nærhed osv.

 

I forhold til måltider om natten, kan man dele det op på denne måde (Igen, brug det som guide):

  • Fra 0-3 måneders alderen er det helt normalt med op til 3 måltider om natten.
  • Fra 4-6 måneder bør 2 natmåltider kunne stille behovet for mad om natten.
  • Fra 6-7 måneders alderen og indtil fast føde er veletableret bør et enkelt måltid være nok.

Fysisk set kan børn sove igennem om natten uden mad fra 6 måneders alderen, men det synes jeg kan være lidt tidligt. Så jeg plejer at anbefale, at beholde et enkelt måltid ved behov, indtil fast føde er veletableret ved 7-9 måneders alderen.

Det vigtigste er at holde øje med, at intervallerne ikke bliver kortere mellem måltiderne efterhånden som barnet bliver ældre. Der skulle gerne blive længere tid mellem måltiderne.

  

Hvornår kan jeg skabe gode sovevaner for min baby?

De første tre måneder kan “præge børnene i den rigtige retning” i forhold til at udvikle gode sovevaner. Og fra 3-4 måneders alderen, når de bliver mere bevidste, kan man lidt mere aktivt begynde at påvirke søvnvanerne i den rigtige retning.

Læs mere om hvordan i min næste artikel her på momkind.dk eller besøg www.sovecoach.dk for mere information eller hjælp til at løse eventuelle søvnudfordringer.


Gravid? Eller kender du en, der er? 
Køb en momkind box.
momkind box deluxe

0 kommentarer

Tilføj en kommentar