Guide - Sådan laver du mellemkødsmassage

Guide - Sådan laver du mellemkødsmassage

Af momkind admin

Guide - Sådan laver du mellemkødsmassage

Mellemkød er et af de ord, der - ligesom ‘skamlæber’ - kan få folk til at krumme tæer. Ikke desto mindre er det vigtigt at tale om lige netop denne del af din krop. Måske du er mere komfortabel med det latinske begreb perenium. 


Hvorfor massere mellemkødet?

Massage af mellemkødet er en ofte overset del af fødselsforberedelsen, men ligesom afspændingsteknikker og vejrtrækningsøvelser kan det have en virkelig gavnlig effekt. Grunden til, at du bør fokusere på dette lille område i underlivet er, at mellemkødet bliver udsat for aldeles heftige stræk, når en baby skal presses ud. 

Ved at lave perineum massage jævnligt, mens du er gravid, træner du elasticiteten i mellemkødet. Samtidig forberedes hjernen på, at der skal ske noget i netop denne del af kroppen. Det kan have en positiv effekt set fra et psyko-somatisk perspektiv. 

Virker mellemkødsmassage?

Det gælder generelt for massage, at simulation øger blodgennemstrømningen i det pågældende område. Massage af mellemkødet, som i øvrigt også kaldes perineum massage, virker, idet vævet får lettere ved at strække sig under fødslen. Dette nedsætter risikoen for bristninger, ligesom nogle kvinder oplever mindre smerte. 

Sådan masserer du dit mellemkød

Måske det er misvisende at tale om massage af mellemkødet, da her faktisk er tale om en decideret skedemassage. En effektiv mellemkødsmassage består nemlig i, at du fører en finger op i skeden og holder den ud mod mellemkødet, hvorefter du laver bevægelser i en halvcirkel.

Guide til mellemkødsmassage

For at styrke og smidiggøre området skal du lave faste tryk med fingrene cirka 5-10 minutter dagligt med start cirka 4-6 uger før termin. Mellemkødsmassage må ikke gøre ondt, men det rækker heller ikke at nusse blidt.


Hvordan undgår jeg at briste?

Med god perineum massage nedsætter du risikoen for bristninger under fødslen, men det er desværre ingen 100% sikkerhed. Selvom fødselsforberedelse er en rigtig god ide, når du er gravid, må du være indstillet på, at der er mange ubekendte forbundet med en vaginal fødsel. 

Hvis du er bange for at briste i forbindelse med fødslen, er du absolut ikke alene. Over 80% af kvinder, der føder vaginalt, kommer til at briste i nogen grad. Heldigvis vil kun et mindretal opleve de voldsomme bristninger, der omfatter anus. 


LÆS OGSÅ: "5 grunde til at bruge skylleflaske efter fødslen" 


Hvilken olie skal jeg bruge til mellemkødsmassage?

Det gælder generelt, at man skal undgå parfume og farlig kemi i de nedre regioner. Skedens slimhinder er nemlig yderst sarte, og det gælder ikke mindst, når du er gravid. 

Vælger du at bruge olie til mellemkødsmassage skal denne derfor være ren og skånsom. Den økologiske mandelolie fra Naturligolie er udviklet og testet af mødre til at gøre massagen særlig behagelig, mens nærende ingredienser og vitaminer går ind og styrker vævet. Køb den her!

 

Vil du være bedre forberedt på tiden efter fødslen?
Køb en momkind box

Momkindbox