Kost og graviditet: Sådan skal du spise, når du er gravid

Kost og graviditet: Sådan skal du spise, når du er gravid

Af Nanna Schultz

Kost og graviditet: Sådan skal du spise, når du er gravid

Hvad må jeg spise? Hvad må jeg ikke spise?” Det kan være meget forvirrende at finde rundt i. Så vi har lavet guide med de vigtigste kostråd til dig der er gravid.

Overordnet handler det selvfølgelig om at spise sundt og nærende som altid, men der er nogle klare råd og retningslinjer, du bør følge.

Først og fremmest skal du selvfølgelig holde dig fra rygning, alkohol, samt begrænse mængden af koffeinholdige drikkevarer. Det anbefales, at du maksimalt indtager 300 mg. koffein om dagen. Eh, hvad svarer det til? Jo, det svarer til 2-3 kopper almindelig filterkaffe.

Det anbefales derimod, at du spiser mere frugt og grønt, mere fisk, flere fuldkornsprodukter og vælger magert kød og mejeriprodukter. 

Men hvad så med de mere specifikke ting, du må og ikke må spise? 

sushi og graviditet


Må man spise sushi, når man er gravid?

Ja, hvordan er det egentlig det fungerer med graviditet og sushi? Det er der meget snak om, og det hurtige svar er: JA! Du må som udgangspunkt godt spise sushi, når du er gravid, men der er nogle retningslinjer du skal forholde dig til:

  • Du skal helt undgå tun (samt haj og gedde), da det indeholder dioxin og kviksølv, som er et giftstoffer og derfor ikke godt for et foster.  
  • Derudover skal du være opmærksom i udlandet, da de måske ikke har samme lovkrav om den rå fisk, de serverer på restauranter, som vi har i Danmark. I Danmark det nemlig lovkrav at den rå fisk skal have været frosset i 24 timer, før den må serveres, men sådan er det ikke i alle lande.

Så er du en sushi-lover skal du sørge for at forholde dig til ovenstående regler. Der er masser af sushi, du fortsat kan mæske dig i.

tun og graviditet


Må man spise fisk, når man er gravid? 

Man anbefaler faktisk at du spiser mindst 350 gram fisk om ugen, når du er gravid, så værsgo at gå i gang! Når vi dog overordnet kigger på fisk, skal du som sagt helt undgå gedde, haj og fersk tun. 

Så skal du være opmærksom på ikke at spise for meget dåsetun, af samme årsag som med andet tun, at det indeholder dioxin og kviksølv. Det er mindre mængder end i fersk tun, og det anbefales derfor blot, at man indtager maks 1 dåse tun om ugen. 

Derudover skal du helst undgå ikke-varmebehandlet fisk, som gravad og røget fisk, da de kan indeholde små mængder af Listeria-bakterien. 

tartar og graviditet

Må man spise kød, når man er gravid? 

Du må desværre holde fingrene fra tartaren, når du er gravid. Som gravid skal man undgå at spise råt kød, eller kød der ikke er varmebehandlet. Grunden til dette er, at det kan indeholde en parasit, kaldet toxoplasma, som kan give sygdommen toxoplasmose. 

Derudover skal du holde dig helt fra lever og levertran, da det indeholder større mængder A-vitamin der kan være skadeligt for baby. Leverpostej er okay i mindre mængder, men undgå de “magre” varianter, da de også har et højt indhold af A-vitamin. 


Hvad med ost og lakrids?

I Danmark produceres der kun bløde oste lavet af pasteuriseret mælk, som du gerne må spise. Dog skal du holde dig fra udenlandske bløde oste, eller kigge ingredienslisten igennem for upasteuriseret mælk, da upasteuriseret mælk også kan indeholde Listeria-bakterien. 

ost og graviditet

Desværre til de lakrids-elskende skal man også begrænse sig her under graviditeten! Bare rolig, vi skrev begrænse, ikke helt undgå! Det anbefales, at man begrænser sit indtag af lakrids til maksimalt 50 gram om dagen, så du behøver ikke leve helt uden. 

Undgå store mængder ingefær

Til dem der rider på ingefær-bølgen, er der desværre også begrænsninger her, når du er gravid. Ingefær bliver ellers anbefalet som et kvalmestillende produkt, men du skal være opmærksom på, hvor store mængder du indtager.

ingefaer og graviditet

Fødevareinstituttet har for nyligt (2019) lavet
en undersøgelse med rotteforsøg som viser, at et stort indtag af ingefær kan øge risikoen for abort. Undersøgelsen siger dog ikke noget om, hvilke indholdsstoffer det er i ingefær, som påvirker graviditeten. Produkter med højt indhold af ingefær, som ingefærshots eller kosttilskud med ingefær, skal du helst styre udenom. Du må stadig gerne spise mad der indeholder små mængder ingefær, så ingen grund til bekymring hvis det er i en ret. Så længe det ikke er stærkt koncentreret, er det fint. 


Vil du have klar besked fra kompetente læger omkring kost og graviditet, anbefaler vi, at du lytter til denne podcast af Læger Formidler.

0 kommentarer

Tilføj en kommentar